دنتال گارانتی - سال نو مبارک

لیست پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

همان‌گونه که می‌دانید این روزها بسیاری از مراکز دندانپزشکی، خدمات گسترده‌ای را به بیماران خود ارائه می‌دهند. با وجود این خدمات، هیچ بیماری از درد و پوسیدگی دندان رنج نخواهد برد، زیرا به شیوه‌های مختلف می‌توان آن را ترمیم و یا جایگزین نمود.

ارائه این خدمات، مستلزم استفاده از تجهیزات و مواد مخصوص دندانپزشکی است. بدون شک هر چقدر این مواد از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار باشند، دندان‌های بیماران نیز به بهترین شکل ممکن ترمیم خواهند شد. از این رو خرید مواد دندانپزشکی، برای هر کدام از این مراکز اهمیت ویژه ای دارد. با ما همراه باشید تا شما را با لیست پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی آشنا نماییم.

لیست مواد دندانپزشکی

  • باندینگ
    در فرآیند ترمیم دندان‌ها، باندینگ نقش بسیار موثری دارد. این ماده که به عنوان یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی مطرح شده است، تمامی قسمت‌های ناقص و آسیب دیده دندان بیمار را پوشش داده و کاملاً همرنگ دندان است. شکل ظاهری باندینگ شباهت فراوانی به بتن دارد و به سبب دارا بودن مواد اولیه مرغوب، از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. در ترکیبات اصلی باندینگ، برخی از مواد رزینی وجود دارد که دندانپزشک، با توجه به نیاز بیمار آن را در قسمت خالی دندان قرار می‌دهد. از باندینگ برای درمان پوسیدگی و شکستگی دندان و همچنین از بین بردن شکاف و فاصله میان دندان‌ها استفاده می‌شود.
  • فیشور سیلانت
    جالب است بدانید که بر روی سطح دندان‌های ما، شیارها و فرورفتگی‌هایی وجود دارند که مسواک نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی تمیز نماید. بسیاری از ذرات ریز مواد غذایی در این قسمت باقی مانده و در نهایت باعث ایجاد پوسیدگی برای دندان می‌گردند. یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی که برای پر کردن این شیارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیشور سیلانت است.
    فیشور سیلانت یک ماده همرنگ دندان است که توسط دندانپزشک در عمق این شیارها قرار می‌گیرد. پس از آن توسط اشعه ماوراء بنفش، این ماده را به خوبی بر روی دندان سفت نموده و به این صورت از پوسیدگی دندان، جلوگیری به عمل می‌آورند.
  • کامپوزیت
    اگر بخواهیم به یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی اشاره کنیم، مسلماً از کامپوزیت نام خواهیم برد. این ماده از ترکیباتی مانند رزین، ذرات ریز شیشه و یا سرامیک تولید می‌شود. در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده آن، همان ماده‌ای است که برای پر کردن دندان از آن استفاده می‌نمایند.
    این ماده در لابراتوار و آزمایشگاه‌های دندانپزشکی ساخته نمی‌شود، بلکه به صورت مستقیم توسط دندانپزشک و به صورت لایه‌های مختلف بر روی دندان بیمار قرار می‌گیرد. هر کدام از لایه‌های کامپوزیت با استفاده از نور مخصوص بر روی دندان محکم می‌شوند. این ماده به عنوان یکی از محبوب‌ترین روکش‌های دندان مطرح شده و موارد استفاده فراوانی دارد.
  • گوتا پرکا
    در میان پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی، ماده‌ای وجود دارد که ترکیبات اصلی آن از مواد طبیعی مانند عصاره گیاهان و صمغ درختان تشکیل شده است. این ماده گوتا پرکا نام دارد. گوتا پرکا که از شیره و صمغ برخی از درختان تولید می‌گردد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پر کردن جای خالی ریشه دندان به کار می‌رود.
    معمولاً گوتا پرکا را با موادی مانند زینک اکساید، رنگدانه‌ها و مواد چسباننده ترکیب نموده و آن‌ها را به صورت نوارهای مخروطی و در اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند. پس از آن که دندانپزشک اقدام به عصب کشی دندان بیمار خود نمود و آن را به خوبی پاکسازی کرد، از گوتا پرکا برای پر کردن کانال ریشه استفاده می‌نماید.
  • کن کاغذی
    زمانی که دندانپزشکان قصد پر کردن کانال ریشه دندان را دارند، باید به خوبی تمام مایعی که درون دندان وجود دارد را خشک کنند، زیرا باقی ماندن هر نوع مایع و رطوبتی در کانال ریشه، در امر پر کردن دندان و قرار گرفتن ثابت مواد دندانپزشکی در قسمت مورد نظر، اختلال ایجاد می‌نماید.
    بنابراین دندانپزشکان باید با استفاده از یک ماده استرلیزه و کاملاً بهداشتی، اقدام به خشک کردن مایع درون کانال ریشه نمایند. این امر توسط ابزاری به نام کن کاغذی انجام می‌پذیرد. کن کاغذی به شکل مخروط است و در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.
  • قالب گیری
    یکی از مهم‌ترین خدماتی که این روزها توسط بسیاری از مراکز دندانپزشکی انجام می‌شود، قالب گیری دندان، دهان و فک بیمار است. این شیوه برای ساخت پروتز متحرک، بریج، روکش دندان، ارتودنسی و لمینت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    با استفاده از مواد قالب گیری می‌توان مدل دقیق و استانداردی از دهان و دندان بیمار ساخت. معمولاً مواد قالب گیری دارای بافت بسیار نرم و با کیفیتی هستند و بیمار در هنگام قرار دادن آن در دهان خویش، به هیچ عنوان احساس آزردگی و ناراحتی نخواهد داشت.
  • آمالگام دندانپزشکی
    آمالگام نیز به عنوان یکی از پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی مطرح شده و برای برخی از بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید آمالگام از ترکیباتی مانند جیوه، نقره، قلع، مس و روی استفاده می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد این ماده برای پر کردن حفره‌هایی است که درون دندان‌ها به وجود آمده‌اند.
    این ماده معمولاً به صورت پودر تولید می‌شود و دندانپزشکان در هنگام استفاده از آن، آمالگام را با جیوه ترکیب نموده و آن را به حالت مایع در می‌آورند. این ماده کاملاً براق است و می‌توان آن را به فرم و شکل دلخواه درآورد و برای پر کردن دندان‌های آسیب دیده بیماران مورد استفاده قرار داد.
  • خرید مواد دندانپزشکی
    با توجه به توضیحات و معرفی انواع مواد دندانپزشکی در پاراگراف های بالا، اکنون شناخت بهتری در این زمینه دارید و در ادامه با معرفی چند نمایندگی معتبر می توانید به آسونی به خرید مواد دندانپزشکی اقدام کنید.
    نمایندگی مواد دندانپزشکی در تهران
icon-angle icon-bars icon-times