دنتال گارانتی - سال نو مبارک

رادیوگرافی پانارومیک یا پانورکس دیجیتال

OPG مخفف عبارت Orthopantomagram است که پانورکس (Panorex) نیز خوانده می‌شود. این رادیوگرافی، یک عکسبرداری پانارومیک توسط اشعه ایکس از دندانهای فک بالا و پایین انجام می‌دهد و نمای دو بعدی مسطح نیم دایره از گوش تا گوش را نشان می‌دهد. رادیوگرافی پانارومیک امکان ایجاد تصاویر چند زاویه، برای تشکیل تصویر پانورامیک ترکیبی، جایی که فک بالا (upper jaw) و فک پایین (lower jaw) مشاهده می‌شود را می‌دهد. تصاویری که در خارج از منطقه لازم است، تار هستند. در مرحله‌ای از درمان‌های دندانپزشکی، دندانپزشک احتمالاً از دستگاه رادیوگرافی OPG استفاده می‌کند.

چرا از رادیوگرافی OPG استفاده می شود؟
رادیوگرافی OPG همچنین تعداد، موقعیت و رشد کلیه دندانها را نیز نشان می‌دهد؛ از جمله دندانهایی که هنوز روی سطح لثه ظاهر یا رویش پیدا نکردند. تفاوتی که بین خرید گرافی‌های معمولی و خرید رادیوگرافی OPG وجود دارد این است که دید کامل‌تر و کلی‌تری را به دندانپزشک ارائه می‌دهد. این ویژگی برای بررسی مناطق دشوار مانند دندان عقل یا رشد فک و دندان کودک می تواند بسیار مفید باشد؛ همچنین اغلب برای بررسی مفصل فک و مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) که گاهی مفصل جمجمه فک پایین (CMA) نامیده می شود، استفاده می‌شود.

نحوه کار دستگاه OPG دندان چگونه است؟
روش انجام رادیوگرافی OPG پانورامیک دندانپزشکی به این گونه است که بیمار چانه خود را روی قسمت مربوطه در مقابل دستگاه اشعه ایکس قرار داده و به آرامی جسم مورد نظر را گاز می گیرد؛ با این کار سر و دهان در هنگام گرفتن تصاویر ثابت می‌مانند.

دستگاه Opg دندان پانارومیک از یک بازوی چرخان تشکیل شده است که در انتهای آن منبع اشعه X قرار دارد و مکانیسم فیلم (که تصویر را می گیرد) در انتهای مخالف قرار دارد. بازو دور سر بیمار می چرخد ​​تا نمای وسیعی از دهان و فک را تصویربرداری و بگیرد.

این کار خیلی سریع انجام و مانند هر عکس اشعه ایکس، بیمار در طول عمل احساس ناراحتی نمی‌کند و پس از آن می تواند روال عادی روزانه خود را داشته باشد.

مزایای اصلی تصاویر OPG پانورامیک

  • پوشش گسترده استخوان‌ها و دندان‌ها، از جمله TMJ (مفصل تمپرو فکی)
  • تابش دوز کم اشعه به بیمار
  • راحتی معاینه برای بیمار
  • قابلیت استفاده در بیمارانی که محدودیت باز کردن دهان دارند
  • زمان کوتاه برای تصویربرداری و خروجی
  • مفید در آموزش بیمار و ارائه توصیه‌های لازم

در زمانی که بخواهید از دستگاه OPG استفاده کنید، دندانپزشک از شما می‌خواهد تا جواهرات و وسایل فلزی موجود در اطراف سر و گردن را باز کنید و کنار بگذارید، زیرا می تواند در تصویر گرفته شده، تداخل و تاثیر بگذارد. زمان تکمیل OPG معمولاً حدود 3 دقیقه طول می‌کشد، فقط 20 ثانیه از این زمان مربوط به تصویربرداری است.

آینده رادیوگرافی دندانپزشکی
فناوری X-Ray دندانپزشکی در حال دور شدن از فناوری سنتی به فناوری اشعه ایکس دیجیتال است و از سنسورهای الکترونیکی و رایانه‌ها برای ایجاد تصاویر با کیفیت استفاده می‌کند. اشعه ایکس دیجیتال امکان بررسی فوری اسکن‌ها را بدون نیاز به انتظار برای ساخت عکس فراهم می‌کند. رادیوگرافی OPG همچنین در به دست آوردن تصاویر با کیفیت بالا در یک مرحله، کاهش تعداد اسکن‌های تکراری لازم و در نتیجه بیمار در مقابل تابش اشعه ایکس کمتر قرار می‌گیرد.

دنتال گارانتی ارائه دهنده تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز شما می باشد، جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

icon-angle icon-bars icon-times