دنتال گارانتی - سال نو مبارک

پروتز ثابت دندان چیست؟ مراحل درمان و نحوه‌ی انجام آن!

زمانی که دندانی پوسیده شده و یا می‌ریزد یا آن را می‌کشیم باعث خالی ماندن جای دندان برای همیشه می‌شود. مگر اینکه با روشی همچون پروتز ثابت جای آن را پر کنیم. از مهمترین روشهای جایگزین کردن دندان‌های کشیده شده و یا از دست رفته پروتز دندان است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعریف پروتز دندانی، کاربرد آن، و انواع پروتز دندانی آشنا کنیم. پروتز ثابت دندان بیشتر به نام روکش دندان بین مردم جا افتاده است.

پروتز ثابت دندان چیست؟

دندانهای مصنوعی که دندانپزشک جهت جایگزین کردن دندانهای کشیده شده یا از بین رفته به کار می‌برد پروتز ثابت دندان نامیده می‌شود. این پروتزهای می‌توانند کل دندانهای یک فک را پوشش دهند و یا می‌توانند تنها به یک دندان اختصاص داده شوند.

در حالت کلی دو نوع پروتز وجود دارد و افراد به دو دلیل مهم به دندانپزشک مراجعه می‌کنند تا آن را کار بگذارند. اول اینکه در بحث زیبایی بسیار اهمیت دارد. یعنی وضعیت بد دندانها و خالی بودن جای دندانها باعث می‌شود مردم موقع خندیدن و یا صحبت کردن، زیبایی دهان و دندان خود را نداشته باشند و در نتیجه خجالت زده شوند. دوم اینکه خالی بودن جای دندانها سبب می‌شود که افراد در جویدن غذا دچار مشکلشوند و نتوانند به خوبی غذای خود را بجوند. در نتیجه برای هضم آن دچار مشکل خواهند شد و بعضا دچار مشکلات گوارشی نیز می‌شوند. بنابراین با کار گذاشتن پروتزهای دندانی کمک زیادی به این افراد خواهد شد.

در پروتزهای ثابت، دندانهای مصنوعی را با قرار دادن در بالا لثه‌های طبیعی، به بافت لثه مصنوعی شما وصل می‌کنند. پروتزهای ثابت به لحاظ ایمن سازی با پروتزهای متحرک تفاوت دارند. زیرا از فناوری ایمپلنت دندان در پروتزهای ثابت استفاده می‌شود تا آنها را به دهان متصل کنند. در این فناوری که باعث بهبود چشمگیر صنعت دندانپزشکی شده است، تیتانیوم را در محل‌هایی از قوس دندانی که از پیش تعیین شده‌اند وارد می‌کنند. در نتیجه استخوان آن قسمت تحریک می‌شود و در اثر رشد حول ایمپلنت را فرا می‌گیرد. حال بعد از اینکه ایمپلنت تثبیت و دائمی شد، پروتز ثابت به آن متصل می‌گردد.

کار گذاشتن و یا حذف پروتزهای ثابت را فقط باید به دندانپزشک بسپارید. ولی وقتی آنها به صورت موفقیت آمیز کار گذاشته شدند، مقاومت بالایی داشته و بسیار با دوام خواهند بود. مزیتی که در مقایسه با پروتزهای معمولی دارند این است که حرکت نمی‌کنند و بنابراین می‌توان بدون نگرانی از اینکه شل شوند انواع غذاها را میل کرد و لذت برد.

مواد سازنده پروتز ثابت

  • از جنس تمام فلز
  • PFM که از پرسلن ترکیب شده با فلز بدست می‌آید.
  • زیرکونیا: پرسنلی بنام زیرکونیا مواد تشکیل دهنده کل روکش به صورت یکپارچه است که پروتز را بسیار مستحکم می‌کند و در قابل استفاده در همه نقاط دهان بوده و ظاهری بسیار بهتر از روکش نوع PFM به دندان می‌دهد.
  • تمام سرامیک: یکی از نوین ترین روشها، بکارگیری روکش‌های تمام سرامیک است که علاوه بر داشتن باند بسیار قوی به دندان، دارای ظاهری زیبا و هماهنگ با باقی دندان‌ها نیز هست و در همه نقاط دهان قابلیت به کارگیری را دارد.
  • گلاس: این نوع روکش، بدون فلز است و ظاهری زیبایی به دندان شما می‌دهد.

مراحل درمان پروتز ثابت

ساخت پروتزهای دندانی مراحلی دارد که در ادامه به آن اشاره شده است:

مرحله اول: جلسه مقدماتی مشاوره
قبل از اینکه روند کار گذاشتن پروتز آغاز گردد، باید دندانپزشک ابتدا به معاینه دقیق و کامل دندانهای بیمار بپردازد. سپس باید گزینه‌هایی که برای درمان وجود دارد را برای بیمار توضیح دهد در رابطه با بهترین گزینه‌ای که وجود دارد با بیمار مشورت کند.

اگر بیمار فقط یک دندان خود را از دست داده باشد، ممکن است به کارگیری ایمپلنت بهترین گزینه باشد. اما اگر چند دندان کنار هم را از دست داده باشد ممکن است پروتز ناکامل یا جزئی و یا بریج دندان پیشنهاد گردد.

اینکه کدام گزینه مناسب تر است به عوامل مختلفی از قبیل انتظارات بیمار از درمان، وضعیت سلامت دهانی فرد، هزینه هر یک از گزینه‌های درمانی وابسته است. دندان‌پزشک همه گزینه‌هایی که وجود دارند را برای متقاضی توضیح می‌دهد و بهترین گزینه را به او یادآور می‌شود تا در نهایت بیمار بتواند بهترین گزینه را انتخاب نماید.

مرحله دوم: تصویربرداری با اشعه ایکس و قالب‌گیری
بعد از اینکه گزینه درمانی مناسب توسط بیمار انتخاب شد، دندان‌پزشک با استفاده از تصویربرداری با اشعه ایکس و اسکن سه‌بعدی از دندانهای بیمار تصویربرداری می‌کند. ممکن است دندانپزشک از قالب‌گیری برای ساخت پروتز و قالب دندان‌ها کمک بگیرد.

مرحله سوم: طراحی و ساخت پروتز
سپس دندان‌پزشک قالبی که ساخته است را به همراه تصاویر گرفته شده از دهان را به لابراتوار پروتز دندانی می‌دهد. این لابراتوار پروتز دندانی است که ساخت روکش دندان و ایمپلنت، اینله، انله، پروتز دندانی، و ونیر را انجام می‌دهد.

بعد از اینکه قالب و عکس دهان بیمار به لابراتوار منتقل شد وابسته به نوع پروتز، ممکن است ساخت آن از دو الی سه هفته زمان ببرد.

مرحله چهارم: تنظیم نهایی پروتز دندانی
بعد از اینکه مراحل ساخت پروتز تکمیل شد، باید بیمار برای تنظیم و ارزیابی آن به دندانپزشک مراجعه نماید. عملکرد پروتز و اینکه آیا قالب دهان بیمار است یا خیر توسط دندانپزشک بررسی می‌شود. اگر نیاز بود یک سری تنظیمات جزئی بر روی دهان بیمار انجام می‌شود تا پروتز کاملا فیت دهان شود. حال پروتز را به صورت دائمی در محل تعیین شده قرار می‌دهند.

مزایای پروتز ثابت دندان

  • استحکام و دوام بالایی دارد.
  • ماندگاری زیادی دارد حتی تا حدود ۲۰ سال
  • باعث ساییدگی یا تحلیل لثه نمی‌شود.
  • عملکرد آن مثل دندان طبیعی است و محدودیتی ندارد.

سوالات متداول

پروتز‌ها نسبت به ایمپلنت‌ها دارای چه معایب و مزایایی هستند؟

ایمپلنت‌ها می‌توانند استخوان و بافت لثه را محافظت کنند، علاوه بر اینکه برای دندانهای ریخته یا کشیده جایگزین هستند. برای همین می‌توانند زیبایی فک را حفظ کنند. اما ان دسته از افرادی که دارای تحلیل زیادی در لثه یا استخوان خود هستند این مسئله بسیار حائز اهمیت است و تنها با این روش نمی‌توان این بافتها را بازسازی کامل کرد.
پروتز‌های متحرک را راحت تر می‌توان نگهداری و تمیز کرد. این برای افرادی که در استفاده از مسواک و نخ دندان مشکل دارند یک مزیت محسوب می‌شود.
این پروتزها دارای سازگاری بیشتری هستند و اگر متقاضی دندان‌های بیشتری را از دست داد کافیست با انجام تغییرات جزئی در دندانها، دندانهای جدید کشیده شده را نیز پوشش داد.
آخر از همه اینکه این پروتز‌ها هزینه کمتری را طلب می‌کنند و به صرفه تر هستند.
چگونه می‌شود ایمپلنت را با پروتز متحرک استفاده کرد؟

پروتز متحرک به دلیل اینکه کاملا روی لثه را می‌پوشانند، نمی‌توانند در فک پایین به خوبی ثابت شوند. برای همین بیماران اغلب از این مورد ناراضی هستند. حال چطور این نقیصه را جبران کنیم؟ با کار گذاشتن دو ایمپلنت در دهان می‌توان پروتز را در دهان ثابت کرد. این کار علاوه بر اینکه باعث بالا بردن اعتماد به نفس متقاضی می‌شود، راحت تر هم هست. در نتیجه کارهایی مثل غذا خوردن، حرف زدن و خندیدن نیز ساده می‌شوند. در نتیجه از لحاظ روانی نیز تاثیر مطلوبی روی فرد دارد.

کدکم دندانپزشکی، یکی از پرکاربردترین و حرفه ای ترین تجهیزات برای پروتزهای دندانی و طرح های زیباسازی، کدکم های دندانپزشکی است که شامل موارد زیر می باشد:

  • اسکنرهای داخل دهانی (اورال اسکنر)
  • میلینگ دندانپزشکی
  • پرینتر سه بعدی

دنتال گارانتی ارائه دهنده تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز شما می باشد، جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

icon-angle icon-bars icon-times