دنتال گارانتی - سال نو مبارک

باقی ماندن ریشه در لثه!!

باقی ماندن ریشه در لثه خطرناک است؟ علت ماندن ریشه درون لثه چیست؟ همیشه شکستن دندان و عدم استخراج ریشه از درون لثه اتفاقی نگران کننده است و خیلی‌ها برای خارج کردن آن دچار ترس و دلهره می‌شوند. دلایل مختلفی مانند ضربه ناگهانی، پوسیدگی دندان و خطای دندانپزشک باعث بروز این اتفاق می‌شود؛ طوری که دندان از جای خودش خارج شده و ریشه درون لثه باقی می‌ماند. در صورت عدم آگاهی نسبت به حضور ریشه داخل لثه و یا امتناع از درمان آن، بعد از مدتی جای دندان بهبود می‌یابد و لثه روی ریشه دندان را می‌پوشاند. اما آیا این اتفاق مشکل خاصی به دنبال دارد یا خیر؟ در صورت آگاهی از آن باید به دنبال درمان باشیم؟

آیا باقی ماندن ریشه در لثه مهم است؟

جا ماندن ریشه در لثه یا Remaining roots in the gums با عوارض ناگواری مانند ایجاد حساسیت، درد و بروز عفونت همراه است که باید توسط دندانپزشک بررسی و خارج شود. معمولاً دندان‌ها به دلایل مختلف مانند شکستن و یا عدم رشد کامل زیر لثه پنهان هستند که برای خارج شدن نیاز به جراحی دارد. خارج نمودن دندان از زیر لثه توسط جراحان قابل انجام است که در برخی مواقع تنها با ایجاد یک برش کوچک روی لثه براحتی عملیات خارج شدن قابل انجام است. اما گاهی اوقات جراحی دندان پنهان دشوار است و با پیچیدگی‌های بسیاری همراه می‌شود.

دندانپزشک برای کشیدن دندان با ابزارهای کشیدنی مخصوصی سروکار دارد. حین برداشتن دندان، جراح فشار آهسته و ثابتی روی آن اعمال می‌کند که در این حین بیمار ممکن است کمی احساس ناراحتی کند. اما بعد از خارج شدن دندان همه چیز به روال عادی بر می‌گردد. در برخی مواقع نادر ممکن است بعد از کشیدن دندان قطعه‌ای استخوان داخل لثه احساس شود که این قطعه باقی‌مانده بعد از مدتی به قسمت خالی دندان حرکت می‌کند. سپس زبان را تحریک کند و با گذشت زمان احتمال عفونت در لثه افزایش پیدا می‌کند.

در چه مواردی در کشیدن دندان از جراحی استفاده می‌شود؟

در مواقعی که دندان عقل نهفته و یا به هر دلیلی دندان شکسته است، جراحی دندان ضروری است. بیرون کشیدن دندان آسیب دیده و یا به‌طور طبیعی هنوز از لثه بیرون نیامده با روش‌های معمول کشیدن ناممکن است که پزشک طی روند جراحی، با ایجاد برش روی لثه به دندان دسترسی پیدا و با اعمال نیروی مورد نیاز دندان را از درون فک خارج می‌کند. سپس جراحت باقی‌مانده را بخیه می‌زند.

کشیدن دندان نسبت به اقدامات رایج و خدمات دندانپزشکی کمی ترسناک است. مخصوصاً اگر با جراحی همراه باشد. اما می‌توان با صحبت کردن با دندانپزشک و ارائه جزئیات جراحی توسط او آمادگی بیشتری برای جراحی پیدا و حین جراحی احساس آسوده‌ای را تجربه نمود. دندانپزشک ابتدا نحوه نگهداری و ترمیم دندان آسیب دیده را بررسی می‌کند و اگر آسیب بسیار شدید باشد که توانایی رفع مشکلات آن را نداشته باشد به ناچار برای کشیدن دندان اقدام می‌کند.

هنگام باقی ماندن ریشه در لثه از چه روشی استفاده می‌شود؟

آیا می‌دانید تروما چیست؟ یکی از اثراتی که باعث ماندن ریشه درون لثه می‌شود تروما است. تروما همان ضربه وارد شده ناگهانی به دندان هاست که باعث شکسته شدن یا از دست رفتن دندان می‌شود. این اتفاق ممکن است بر اثر تصادف، دعوا و زمین خوردن رخ دهد که برای استخراج ریشه از روش جراحی استفاده می‌کنند. جراحی ریشه کمی پیچیده‌تر از دیگر جراحی‌های دندان است. معمولاً این روش توسط جراحان دهان و دندان انجام می‌شود. اما برخی دندانپزشکان عمومی با تجربه نیز این کار را انجام می‌دهند. ابتدا پزشک یک برش کوچک روی لثه ایجاد می‌کند. سپس با برداشتن مقدار بسیار کمی از بافت استخوان اطراف دندان، دندان را برای خارج شدن تحریک می‌کند و آن را به آسانی بیرون می‌آورد.

اما برای کشیدن دندان به روش معمولی، دندان کامل قابل مشاهده است و از ریشه‌هایی تشکیل شده که جدا شدن آنها بسیار آسان است و نیازی به جراحی ندارد. دندانپزشک طی انجام این روند درمانی از ابزارهای مخصوصی برای برداشتن دندان استفاده می‌کند و با اعمال فشار آهسته و کاملاً ثابت، دندان را با پنس از جایگاه‌اش خارج و بیرون می‌آورد.

خیلی افراد سؤال می‌پرسند کشیدن دندان بیشتر درد دارد یا عصب کشی؟ هر کدام از اقدامات دندانپزشکی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بنابراین لازم نیست بابت درد و احساس ناراحتی نگران باشید. اما به‌طور کلی، بعد از جراحی درد حاصل از ایجاد شکاف و جای خالی دندان به‌مراتب بیشتر از دیگر اقدامات دندانپزشکی است. که با مصرف مسکن‌های تجویز شده تسکین قابل رفع است و بعد از دو الی سه روز از بین می‌رود.

برای کشیدن دندان، دندانپزشک از چه ابزارهایی استفاده می‌کند؟

ابزارهای مورد استفاده برای استخراج دندان شامل موارد زیر است که به دو دسته کلی الواتورها و فورسپس ها تقسیم بندی شده‌اند:

الواتورها؛ لق کننده دندان
اولین مرحله کشیدن دندان یا استخراج ریشه کردن لق کردن آن است که بعد از انجام بی حسی آغاز می‌شود. لق نمودن دندان با استفاده ابزاری به نام الواتورها انجام می‌شود که این وسیله اتصال میان دندان و بافت نرم لثه را از بین می‌برد و با قرارگیری میان آن باعث شل شدن دندان می‌شود. الواتورها کاربردهای متنوع دارند و در اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند.

فورسپس ها؛ خارج کننده دندان
بعد از لق نمودن دندان نوبت به استخراج آن می‌رسد. برای خروج دندان از وسیله‌ای به نام فورسپس استفاده می‌شود. این ابزار دندانپزشکی نیز در اشکال و مدل‌های مختلف طراحی شده است؛ طوری که دندانپزشک برای دندان‌های فک بالا و پایین و هر نوع دندانی از ابزارهای خاص استفاده می‌کند.

از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای کشیدن دندان می‌توان به سوزن گیر و کورت جراحی اشاره کرد. همچنین از ساکشن برای استخراج ترشحات داخل دهان حین جراحی استفاده می‌شود.

باقی ماندن ریشه دندان در لثه

برخی اوقات جا ماندن ریشه در لثه هیچ احساس ناخوشایندی ندارد. به همین خاطر ممکن است فرد برای بیرون کشیدن آن اقدام نکند. اما باید توجه داشته باشید باقی ماندن ریشه در لثه عفونت زا است و ممکن است بعد از مدتی احتمال بروز مشکلات جدی دهان و سلامتی دندان را افزایش دهد. معمولاً بروز عفونت به‌دلیل باقی ماندن ریشه به سن فرد بستگی دارد. هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد احتمال عفونت حاصل از ریشه شکسته شده کاهش پیدا می‌کند. اما در مواقعی که فرد دچار تضعیف سیستم ایمنی شود بدون شک عفونت نهفته درون لثه رخ می‌دهد که در موارد جدی با تورم و درد همراه خواهد بود.

اندوروتاری دندانپزشکی

برای خارج کردن ریشه باقی مانده در لثه کافیست با دستگاهی اندوروتاری این مشکل حل کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از برداشتن دندان دندان مجدداً خود را بازیابی کند؟

مدت زمان بهبودی بعد از کشیدن دندان چقدر است؟ بعد از کشیدن دندان براحتی می‌توانید به فعالیت روزانه رسیدگی کنید و لازم نیست برای مدتی دست از کار بکشید. اما گاهی اوقات کشیدن دندان به‌دلیل شکستگی آن اتفاق می‌افتد که کمی اذیت کننده است و ممکن است دوره بهبودی بیشتر طول بکشد. بنابراین فاکتورهای مختلفی دوره بهبودی بعد از کشیدن دندان تاثیرگذار است و هر چقدر جراحی یا کشیدن دندان دشوارتر و میزان جراحت ایجاد شده بیشتر باشد، درد و ناراحتی بیشتری را بعد از رفع بی حسی تجربه می‌کند.

اگر تا به حال کشیدن دندان ساده را تجربه کرده باشید، می‌دانید که دوره بهبودی آن حداکثر دو روز است و کم کم احساس ناراحتی رفع می‌شود. سپس با خیال راحت فعالیت‌های روزانه خود را با هیچ مشکلی انجام می‌دهید. اما استخراج برخی دندان نیاز به جراحی دارد که ایجاد برش روی لثه باعث طولانی‌تر شدن دوره بهبودی می‌شود و طی ۷۲ ساعت اولیه انجام فعالیت‌های بیش از حد توصیه نمی‌شود. البته این موضوع به سیستم ایمنی بدن فرد بستگی دارد. در صورتی که توانایی انجام فعالیت‌های روزانه را داشته باشید می‌توانید با اطلاعات پزشک در محیط کاری حضور پیدا کنید. البته نا گفته نماند، در هر شرایط با مصرف داروهای مسکن تا حدود بسیار می‌توانید درد حاصل از جراحی و کشیدن دندان را رفع کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی ریشه باقی مانده (جامانده) درد لثه

بعد از به پایان رسیدن هر درمانی انجام مراقبت‌های توصیه شده ضروری است. زیرا به بهبود سریع‌تر دندان و دهان بسیار کمک می‌کند. پس بعد از جراحی ریشه باقی مانده در لثه به نکات گفته شده توسط پزشک دقت کافی داشته باشید و مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان را حتماً رعایت کنید. در موارد زیر با برخی مراقبت‌های رایج بعد از جراحی ریشه درون لثه آشنا می‌شوید:

از انجام فعالیت‌های سنگین یا حرکت بیش از حد سر خودداری کنید.
در چند روز اولیه بهتر است غذاهای سرد و نرم نوش جان کنید که با بهبود شرایط خوردن غذاهای گرم و جامد هیچ ایرادی ندارد.
محل جراحی شده را تحریک نکنید.
منتظر بمانید دوره بهبودی به‌طور طبیعی طی شود.
توصیه می‌شود در ۴۸ ساعت اولیه از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار باعث لخته شدن و تأخیر در روند بهبودی می‌شود.
بعد از ۲۴ ساعت جهت ضدعفونی ناحیه موردنظر دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.
اگر احساس درد و ناراحتی داشتید می‌توانید با مصرف داروهای تجویز شده مانند ایبوپروفن درد حاصل از کشیدن دندان و یا استخراج ریشه درون لثه را رفع کنید.
در چند ساعت اولیه بعد از جراحی گاز استریل از روی دندان خود بر ندارید و با فشار دادن آن از خونریزی جلوگیری کنید.
برای رفع تورم می‌توانید کیسه‌های یخ روی صورت خود قرار دهید. بعد از برطرف شدن تورم استفاده از کمپرس‌های گرم پیشنهاد می‌شود.

نتیجه گیری

اگر با مشکل باقی ماندن ریشه در لثه دچار شدید، بهتر است ابتدا با دندانپزشک باتجربه و حرفه ای در زمینه جراحی صحبت کنید و نظر او را برای خارج کردن آن بپرسید. در صورت نیاز به جراحی به گفته ها و توصیه های پزشک دقت کنید تا آمادگی کامل را بدست آورد. در غیر این صورت تا زمانی که ریشه مشکلی برای شما ایجاد نکند، نیاز نیست نگران باشید.

دنتال گارانتی ارائه دهنده تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز شما می باشد، جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

icon-angle icon-bars icon-times