دنتال گارانتی - سال نو مبارک

تفاوت اسکنر فسفرپلیت PSP و سنسور آرویجی RVG

اسکنر فسفرپلیت PSP یا سنسور آرویجی RVG دندانپزشکی و یا هر دو، کدام یک گزینه مناسب تری برای خدمات دندانپزشکی است؟
هر نوع عمل دندانپزشکی می‌تواند پاسخ متفاوتی داشته باشد. تصمیم‌گیری در مورد خرید فسفرپلیت یا سنسور آرویجی دندان بستگی به ترجیح شخصی دندانپزشک و نیازهای هر مطب و کلینیک دارد ولی چند تفاوت اصلی وجود دارد که به راحتی قابل تشخیص هستند:

  • قیمت یا ROI
  • وضوح تصویربرداری از دندان
  • زمان و سرعت
  • آسایش بیمار
  • سنسورهای دیجیتال معمولاً بیشترین مزایا را برای مراکز دندانپزشکی دارند.

فسفر پلیت یا RVG دندان (Phosphor Plate vs. Digital Sensors)
برای درک اینکه چرا سنسورهای دیجیتال بر فناوری فسفرپلیت برنده می‌شوند، اجازه دهید یک مرور سریع و همچنین مقایسه این دو سیستم را بررسی کنیم:

سنسورهای دیجیتال RVG
این سنسورها به عنوان سنسورهای حالت جامد نیز شناخته می‌شوند که شامل دستگاه‌های اتصال شارژ (CCD) و نیمه هادی‌های اکسید فلز مکمل (CMOS) هستند. اینها نسبت به فیلم‌های معمولی اشعه ایکس حجیم‌تر هستند، سنسورهای RVG نیازی به اکسپوز طولانی، قبل از تبدیل شدن اطلاعات جمع‌آوری شده به تصویر دیجیتال ندارند.

 

مزایای سنسور آرویجی RVG
در اینجا دنتال گارانتی به برخی از مزایای استفاده از سنسورهای RVG دندانپزشکی می‌پردازد:

  • سرعت پردازش: بدون تردید سنسورهای آرویجی RVG سریعترین نوع سیستم تصویربرداری دندان است و زمان قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس به اندازه 0.10 ثانیه می‌باشد و احتیاج به چاپ و ظهور عکس ندارد. در نتیجه به علت کاهش مقدار کمی از اشعه ایکس، خطر آلوده شدن بیمار بسیار کاهش می‌یابد و ایمنی شخص تا حدود 75 تا 80 درصد بالا می‌رود.
  • تصاویر با وضوح بالا: سنسورهای آرویجی RVG دیجیتال، تصاویری واضح و با وضوح بالا را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای تشخیص دقیق مورد استفاده قرار گیرند. این تصاویر با وضوح بالا در عرض چند ثانیه گرفته و همچنین می‌توان از نرم‌افزارهای پردازشگر، اندازه‌گیر و مدیریت تصویر نیز استفاده کرد.
  • دوام: اکثر سنسورهای آرویجی RVG برای حداکثر دوام، طراحی و آزمایش شده‌اند. این سنسورها اغلب دارای ویژگی‌های ایمنی مانند روکش سیلیکون، موارد مقاوم در برابر ضربه، آب‌بندی هرمتیک (که سنسورها را ضد آب و ضد گرد و غبار می‌کند، بنابراین می‌توانند به راحتی ضدعفونی شوند) و غیره هستند.
  • انعطاف پذیری: طراحی سنسورهای آرویجی RVG به طور معمول علاوه بر سایر ویژگی‌های ایمنی ذکر شده در بالا، دارای یک سیم انعطاف‌پذیر نیز می باشد. در ترکیب با قابلیت غوطه‌وری سنسور، این امر باعث می‌شود تا دندانپزشکان بدون آسیب رساندن به سیم، سنسور را داخل دهان بیمار قرار دهند.
  • دسترسی: از آنجا که نمودارهای اشعه ایکس بیمار به صورت دیجیتالی در دسترس هستند، می‌توان آنها را در مکانی متمرکز ذخیره کرد که در صورت لزوم به راحتی قابل دسترس باشند. تکنسین‌ها و دندانپزشکان به جای جستجوی نمودارهای مختلف برای یافتن نمودار خاص، می‌توانند داده‌های مربوطه را فوراً فراخوانی کنند.
  • بهره وری: سرعت و انعطاف‌پذیری ارائه شده توسط سنسورهای آرویجی RVG باعث افزایش بهره‌وری در مطب و کلینیک می‌شود. با کاهش زمان مورد نیاز برای تهیه تصویر بوسیله اشعه ایکس، قرار گرفتن در معرض و پس از پردازش، این سیستم‌ها همچنین کارایی را در زمینه تشخیص و درمان دندان نیز بهبود می‌بخشند.
  • کاهش هزینه: هزینه مطب به دلیل حذف فیلم رادیوگرافی و ظهور کاهش می‌یابد.
  • تماس نداشتن با مواد شیمیایی

اسکنر فسفرپلیت PSP
فسفرپلیت به عنوان صفحات فسفر ذخیره‌سازی (SPP) یا صفحات فسفر قابل تحریک‌پذیری (PSP) نیز شناخته می‌شوند، اسکنر فسفرپلیت PSP کاملاً شبیه فیلم معمولی اشعه ایکس دندان (با اندازه، ضخامت و پروتکل نوردهی مشابه) هستند. تصاویر نهفته در بلورهای فسفر ذخیره می‌شوند و توسط اسکنر لیزری خوانده می‌شوند و سپس برای تشخیص، به تصویر دیجیتال تبدیل می‌شوند.

مزایای فسفرپلیت Phosphor Plate

  • بیمار در معرض کمتری از اشعه ایکس قرار می‌گیرد.
  • فسفر پلیت بصورت وایرلس است.
  • راحتی بیمار در زمان تصویربرداری
  • تصویربرداری بصورت دیجیتال می‌باشد.
  • اشتراک‌گذاری تصویر گرفته شده بوسیله نرم‌افزار دستگاه
  • هزینه نگهداری و تعمیرات بسیار کم تر است.
  • کاربری آسان بدون نیاز به آموزش

معایب فسفر پلیت
بیایید برخی از معایب اصلی استفاده از اسکنر فسفرپلیت PSP را شرح دهیم:

حتی با استفاده از سیستم اسکنر فسفرپلیت PSP، پیشرفت قابل توجهی در زمان پردازش تصاویر مشاهده نمی‌شود. تصویربرداری دیجیتال از طریق این فناوری تقریباً برابر زمان فیلم های معمولی می‌باشد.
پلیت های اسکنر فسفرپلیت PSP به نور حساس است و باید با احتیاط زیاد از آنها استفاده کرد. پلیت های اسکنر فسفرپلیت PSP باید پس از استفاده، در یک پاکت محافظ قرار داده شوند. نگهداری نامناسب می‌تواند منجر به بروز مصنوعات، آسیب های نوری و سایر مسائل شود.
اگر پاکت محافظ اسکنر فسفرپلیت PSP به هر طریقی پاره، آسیب دیده یا در معرض خطر قرار گیرد، می‌تواند سلامت و ایمنی بیمار را با انتقال مواد آلوده به دهان بیمار در هنگام استفاده، افزایش دهد.
اگر صفحات فسفری حساس به نور به درستی مورد استفاده قرار نگیرند و در معرض نور محیط قرار گیرند، باعث شود تا تصویر قبل از اینکه تبدیل به فرم دیجیتالی خود شود، پاک شود. این امر به طور بالقوه بر تشخیص تأثیر می‌گذارد و یا منجر به تاخیر در فرآیند می‌شود.
اسکنر فسفرپلیت PSP را نمی‌توان از قبل بسته‌بندی شده تحویل داد. هر پلیت، قبل از آماده شدن برای استفاده باید در پاکت محافظ خود قرار گیرد که این امر زمان آماده‌سازی برای تصویربرداری را افزایش می‌دهد.

نکات مهم در خرید فسفرپلیت PSP و سنسور آرویجی RVG دندانپزشکی
هر دندانپزشک یا دستیار دندانپزشکی که از هر دو دستگاه تصویربرداری دندان استفاده کرده است می‌داند که هنگام گرفتن تصاویر دندان با استفاده از اسکنر فسفرپلیت PSP، تفاوت زمانی قابل توجهی وجود دارد. هنگام گرفتن PA اولیه (پری اپیکال periapical) برای دندانهای قدامی و خلفی، کمی بیشتر از PA های بعدی طول می‌کشد.

اگر دندانپزشکی هستید که اندو یا ایمپلنت های دندانی زیاد انجام می‌دهید، سنسور آرویجی RVG مناسب‌تر است و ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر را دارد. این در حالی است که اسکنر فسفرپلیت PSP به اندازه سیستم‌های سیمی، سریع و چابک نیستند، اما به عنوان دستگاه پشتیبان و در زمانی که حجم بیماران زیاد است، بسیار خوب عمل می‌کنند.

اگر بخواهیم با چشم غیر مسلح تفاوت کیفیت تصویربرداری از دندان را بین اسکنر فسفرپلیت PSP و سنسور آرویجی RVG با هم مقایسه کنیم، کمی دشوار است. ولی در زمان مشاهده بر روی مانیتور کامپیوتر، تبلت یا مانیتور یونیت، lp/m (line pairs/mm) کیفیت تصویر دندان به راحتی قابل تشخیص است. برای برخی از دندانپزشکان، کیفیت تصویر دندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پلیت های اسکنر فسفرپلیت PSP باریک‌تر و انعطاف‌پذیرتر ممکن است در زمان قرار گرفتن در دهان بیمار (انتهای دهان) راحت‌تر از سنسور آرویجی RVG باشد.

 

نتیجه گیری

بطور کلی هر دو سیستم اسکنر فسفرپلیت PSP و سنسور آرویجی RVG نتایج یکسانی را ارائه می‌دهند. با این حال، برخی از تفاوت های کلیدی وجود دارد که آنها را از هم متمایز می‌کند، به ویژه از نظر اینکه چگونه نیازهای خاصی را برآورده می‌کنند. درک این موارد قبل از اینکه تصمیم به خریداری یکی از این دستگاه‌ها کنید، بسیار مهم است که کدام یک برای عمل و درمان‌های دندانپزشکی شما مناسب است!!! پیشنهاد دنتال گارانتی خرید دستگاه اسکنر فسفرپلیت PSP می‌باشد که مزایای بیشتر و معایب کمتری دارد.

دنتال گارانتی ارائه دهنده تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز شما می باشد، جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

icon-angle icon-bars icon-times