دنتال گارانتی - سال نو مبارک

نوار تفلون و دندانپزشکی!

دندانپزشکان به علت حجم کاری زیاد و کمبود زمان، به دنبال راه هایی برای ساده تر نمودن انجام مراحل درمان هستند. یکی از این راه حل ها، استفاده از نوارهای آب بندی کم ضخامت از جنس پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE) می باشد، کاربرد اصلی آن سیل کردن اتصالات لوله کشی بوده و عمدتا این نوار را با نام تولیدکننده بزرگ آن -تفلون- میشناسیم.
نوار تفلون یک ماده پلاستیکی غیرچسبنده، شکل پذیر و از لحاظ شیمیایی خنثی می باشد و برای مصارف متعددی در مطب دندانپزشکی محبوبیت زیادی به دست آورده است.

  • پر کردن حفره های Screw-access / Endo-access

بسیاری از دندانپزشکان از نوار تفلون به عنوان وسیله ای برای پرکردن جایگاه اسکرو (Screw-access) در ایمپلنت استفاده می کنند. برای این کار کافیست قطعه ای از نوار تفلون را جدا کنید، بغلتانید و سپس داخل سوراخ اسکرو قرار دهید. برخلاف پنبه، موم و امثال آن، نوار تفلون ثابت و محکم باقی می ماند و از همه مهمتر دچار بو گرفتگی نمی شود. همچنین در صورت نیاز به دسترسی به سوراخ اسکرو و برداشتن اسکرو، به راحتی قابل حذف می باشد.

همچنین این فرآیند برای مسدود نمودن Endo-access نیز استفاده می گردد. بطوری که دندانپزشک برای پرکردن موقت دندان اندو شده، ورودی پالپ (Endo-access) را با نوار تفلون پر می کند و در نهایت روی آن را با کامپوزیت و یا پانسمان موقت می پوشاند. این کار به تخلیه آسان و سریع پرکردگی موقت در جلسه ترمیم کمک می نماید زیرا نوار تفلون همانند پنبه، در فرز گیر نمی کند و یا با جذب آلودگی ها، بدبو نمی شود.

  • جایگزینی برای نخ زیر لثه

در بعضی درمان های دندانپزشکی می توان از نوار تفلون به عنوان نخ زیر لثه استفاده کرد. برای انجام این کار، قطعه ای از نوار تفلون را جدا کنید، بغلتانید و در نهایت آن را با دقت بسیار در شیار سالکوس قرار دهید.

مزیت: همانند نخ زیرلثه گیر نمی کند و به بیرون نمی چرخد و همچنین تا حدودی توانایی پشتیبانی از فرز را دارد.

  • ایجاد فضا و یا لایه عایق در هنگام تهیه موکاپ

شما می توانید از نوار تفلون به عنوان یک پوشش جداکننده در پروسه تهیه موکاپ برای ترمیم های موقت و یا ونیر استفاده کنید. گاهی اوقات دندان های بیمار دارای آندرکات ها و یا دیاستم های مختلفی هستند که برای جلوگیری از گیر افتادن مواد در این قسمت ها می توانید از نوار تفلون استفاده کنید. زیرا حذف این آندرکات ها بویژه در رستوریشن های قدامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین می توانید از این نوار برای عایق بندی دندان ها و ممانعت از حساسیت دندان در برابر گرما و سرما، و به عنوان اسپیسر به منظور جدا شدن آسـان روکش موقت در هنگام ساخت روکش موقت با استفاده از سیلیکون ماتریکس و ماده روکش موقت استفاده کنید.

  • ایزولاسیون دندان ها در حین سمان کردن

برای موفقیت در جاگذاری و سمان روکش های سرامیکی، توصیه می شود تنها یک روکش و یا حداکثر دو روکش را بطور همزمان جاگذاری کنید و پیش از اپلای نمودن سمان برای چسباندن روکش، دندان های مجاور را با استفاده از نوار تفلون بپوشانید و بخوبی ایزوله نمائید.

نکته: برای ثابت ماندن نوار تفلون در طی فرآیند سمان کاری، می توانید از رینگ نوار ماتریکس استفاده کنید.

  • تهیه الگوی اولیه سطح اکلوزال در تکنیک Stamp

برای تسهیل فرم دهی کامپوزیت در ترمیم های اکلوزال خلفی کلاس I، یکی از روش های جدید، تکنیک Stamp می باشد که نوار تفلون در دو مرحله از این روش استفاده می گردد، مرحله تهیه الگوی آناتومی سطح اکلوزال و مرحله ایجاد آناتومی سطح اکلوزال با استفاده از الگوی تهیه شده.

در این روش قبل از انجام تراش و برداشت پوسیدگی، سطح اکلوزال دندان موردنظر توسط نوار تفلون پوشیده شده و سپس با استفاده از مایع رابردم و قرار دادن یک میکروبراش در آن، الگویی از آناتومی اولیه سطح اکلوزال تهیه می شود که از این الگو برای فرم دهی کامپوزیت در مراحل پایانی انجام ترمیم استفاده می گردد. بطوری که بعد از برداشت کامل پوسیدگی و پر نمودن کویتی با استفاده از کامپوزیت، پیش از کیور نمودن آن، سطح پرکردگی توسط یک لایه نوار تفلون پوشانده و الگوی بدست آمده برروی آن قرار داده می شود و در نهایت بعد از برداشت الگو و نوار تفلون و همچنین حذف اضافات کامپوزیت، ترمیم کیور می گردد.

خلاصه:

تهیه الگوی آناتومی سطح اکلوزال

  1. پوشش سطح اکلوزال دندان موردنظر با استفاده از نوار تفلون قبل از برداشت پوسیدگی
  2. پوشش سطح نوار تفلون با لایه ایی ضخیم از مایع رابردم
  3. قراردادن میکروبراش در لایه مایع رابردم
  4. کیورینگ مایع رابردم

استفاده از الگو برای انتقال آناتومی سطح اکلوزال

  1. پوشش سطح پرکردگی کیور نشده با استفاه از یک لایه نوار تفلون
  2. قراردهی الگوی تهیه شده برروی پرکردگی
  3. برداشت الگو و نوار تفلون و حذف اضافات کامپوزیت
  4. کیورینگ ترمیم

کمک به عملکرد درست اپکس لوکیتور

اگر در طول درمان اندو و استفاده از اپکس لوکیتور، در صورت تماس فایل با یک فلز (مثلا دندان دارای ترمیم فلزی از جمله آمالگام) دستگاه به درستی عمل نخواهد کرد که راه حل ساده این مساله، استفاده از نوار تفلون و پوشش قسمت بالایی فایل می باشد.

کمک به سازگاری بهتر درایور و پیچ

در هنگام هرز شدن سر اسکرو و عدم تطابق آن با اسکرو درایور و ناتوانی در باز و یا بسته نمودن آن، برای حل این مشکل می توان قطعه کوچکی از نوار تفلون را برروی اسکرو درایور قرار دهید و سپس استفاده نمائید.

محکم کردن و انطباق نوار ماتریکس

گاهی اوقات ممکن است هنگام استفاده از نوار ماتریکس و وج، فاصله کوچکی بین نوار ماتریکس و دندان باقی بماند، این فضا می تواند باعث ایجاد اختلال در روند باندینگ و یا باعث اورفیل شدن کویتی گردد. که می توانید با استفاده از پیچیدن نوار تفلون به دور وج و یا قرار دادن گلوله ایی از نوار تفلون پشت نوار ماتریکس، انطباق نوار ماتریکس را به راحتی افزایش دهید.

انجام قالبگیری در بعد از کشیدن دندان

گاهی لازم است بعد از کشیدن دندان و در حضور حفره دندان، اقدامات پروتزی و قالبگیری انجام شود که برای این کار و جلوگیری از ورود مواد قالبکیری به ساکت دندان، می توانید حفره را با استفاده از نوار تفلون بطور کامل ایزوله نمائید.

 

دنتال گارانتی ارائه دهنده تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز شما می باشد، جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

icon-angle icon-bars icon-times